Kraków, ul.Siemaszki 1, 31-201

Naprawa szyby samochodowej. Kiedy jest możliwa?

Uszkodzenia na czołowej szybie naszych samochodów mogą pojawić się znikąd, a samo zabezpieczenie się przed nimi jest trudne. Pył, kamienie i inne drobiazgi rozrzucone na drogach to tylko jedne z nielicznych przyczyn pęknięć oraz odprysków pojawiających się na przedniej szybie. Uszkodzenia szyby nie tylko wpływają na widoczność oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów samochodu, lecz także istnieje ryzyko otrzymania mandatu podczas kontroli drogowej pojazdu. Jeśli więc w Twoim samochodzie dojdzie do usterki czołowej szyby, nie zawsze musisz ją całkowicie naprawiać. Szyba może zostać sklejona albo naprawiona, co pozwala na przywrócenie jej początkowej wytrzymałości. Dodatkowo takie rozwiązanie umożliwia zaoszczędzenia dużej ilości pieniędzy. 

Rodzaje szyb w samochodzie

Zasadniczo w samochodach możemy znaleźć dwa rodzaje szyb, a więc hartowane bądź klejone. Te pierwsze są litymi taflami szklanymi, które charakteryzują się różnym stopniem twardości. Podczas ich rozbicia rozpadają się na wiele drobnych kawałków i są stosowane głównie w bocznych drzwiach pojazdu. Natomiast szyby klejone są zbudowane z zewnętrznej i wewnętrznej tafli szkła, a pomiędzy taflami wbudowana jest przezroczysta folia. Wszystkie te warstwy są połączone za pomocą kauczuku butylowego. Tego typu konstrukcja powoduje większą trwałość i odporność szyb na rozbicia, a podczas uderzenia zazwyczaj ulegają uszkodzeniu w niektórych miejscach, nie rozbijając się na drobne kawałki. Dzięki posiadanym właściwościom oraz większej trwałości, są wmontowywane w przednich i tylnych oknach samochodu. 

Jak już wyżej wskazano pojazd, który ma uszkodzoną szybę nie przejdzie badania technicznego, a podczas kontroli drogowej istnieje ryzyko otrzymania mandatu i uznania pojazdu za nienadającego się do poruszania po drogach, co z kolei skutkuje zabraniem dowodu rejestracyjnego. Dlatego też, od razu po zauważeniu pęknięcia oraz innego defektu, powinniśmy zabezpieczyć miejsce oraz udać się do specjalisty zajmującego się naprawą tego typu uszkodzeń, 

Kiedy możemy naprawić szybę samochodową?

Możliwość naprawy szyby samochodowej zależy od tego, czy nie doszło do jej pęknięcia. Najczęściej ma to miejsce w sytuacji, gdy tafla szkła szyby została uderzona przy krawędzi. W takim przypadku, podczas jazdy drobne pęknięcie zamienia się w coraz to dłuższą linię. Pęknięcie szyby możliwe jest także podczas mocnego uderzenia bądź niewłaściwej konstrukcji pojazdu. 

Jeśli więc Twoja szyba ma niewielkie uszkodzenia, nie musi się to wiązać z koniecznością jej wymiany. W specjalistycznym warsztacie naprawczym możliwa jest jej naprawa w taki sposób, że ubytek jest właściwie niezauważalny. Naprawa szyby jest wykluczona w przypadku, gdy:

  • uszkodzenie jest większe niż średnica powszechnie znanej 5-złotówki,
  • pęknięcie kończy się na krawędzi szyby lub pod jej uszczelką, bądź gdy znajduje się w odległości mniejszej niż 10 cm od krawędzi szyby,
  • ubytek na szybie szkła jest większy niż 4 mm, 
  • odprysk znajduje się w polu widzenia kierowcy - po naprawie możliwe są ślady utrudniające kierowanie pojazdem,
  • uszkodzenie zostało zgłoszone do naprawy zbyt późno,
  • na szybie istnieje wiele uszkodzeń, które znajdują się blisko siebie. 

Jak przebiega naprawa szyby?

Sama naprawa rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia uszkodzonego miejsca - usunięcia wody, zabrudzeń i powietrza. Następnie, przy pomocy specjalnej pompy próżniowej ubytek wypełniany jest żywicą syntetyczną. Materiał ten utwardzany jest promieniowaniem ultrafioletowym, a jego nadmiar usuwa się za pomocą polerowania mechanicznego lub ręcznego.

Naprawa nie jest długotrwałym procesem i zasadniczo trwa co najwyżej godzinę. Po jej wykonaniu, ubytek na szybie odzyskuje wytrzymałość niemalże w 100%. Sama cena naprawy zależy od rozmiaru uszkodzenia oraz koniecznego nakładu pracy, który jest niezbędny do usunięcia ubytku. 

Wskazać należy, że na rynku istnieje także wiele produktów umożliwiających samodzielną naprawę uszkodzeń na szybę, a zestawy zawierają zazwyczaj klej, aplikator z specjalnymi przyssawkami oraz żyletki i folię. Aplikator służy to włożenia kleju w uszkodzenia, a przed jego nadmiarem miejsce należy zabezpieczyć za pomocą dołączonej folii, którą usuwa się po kilku minutach. Do usunięcia nadmiaru kleju służy załączona żyletka. 

Najlepszym rozwiązaniem jest jednak oddanie pojazdu w ręce specjalistów, dzięki czemu będziemy mieli pewność profesjonalnej i bezpiecznej naprawy. Dodatkowym zabezpieczeniem nowych fabrycznych aut jest także przeźroczysta folia, która niweluje ryzyko uszkodzeń oraz zarysowań. 

Sama wymiana szyby jest więc ostatecznością. Jeśli więc tylko zauważysz jakiekolwiek uszkodzenie, szybko zabezpiecz ubytek przy pomocy taśmy klejącej i zgłoś się do specjalisty. Dzięki temu unikniesz ewentualnych mandatów, a prowadzenie samochodu będzie w stu procentach bezpieczne. 

Kraków, ul.Siemaszki, 1 31-201
Godziny otwarcia
Pn-Pt: 07.00-18.00
Sob: 08.00-14.00